En sann historia.

I början på 2000-talet när jag fortfarande bodde i Malmö, skulle jag åka ner till Paris för att hälsa på en vän. Jag skulle åka från Köpenhamn och ta mig vidare från flygplatsen i Paris med tunnelbana in till stan. Jag pratar ingen franska, det enda jag kan fråga är: Parlez vous anglais? Och på sin höjd köpa en baguette… På flyget sitter det en kvinna bredvid mig med ett barn i famnen. Kvinnan har mörkt lockigt hår och pratar ljuvlig franska, men plötsligt pratar hon svenska med sitt barn. Vi började prata med varandra, och jag som inte kan ett ord franska, undrar om hon möjligtvis kan hjälpa mig hitta till tunnelbanan när vi väl är av planet. Det gör hon gärna och så far hon vidare till en annan del av landet där hon bodde.

Jag hade en underbar tid i Paris med min vän, som hade utsikt över takåsarna. Och bara det kan bli en egen historia, men nu skulle jag berätta en annan.

2003 flyttade vi ifrån Malmö och hamnade i Kalmar. Ett år senare när jag en dag lämnar min pojke på dagis, hör jag en bekant röst där inne. Först trodde jag att det var en röst från TV eller radio, och blev ju lite nyfiken på vem det var. Det var ju kvinnan från planet! Hon som bodde i Frankrike! Det visar sig att hon flyttat till Kalmar och sonen var lika gammal som min. Vad är oddsen?

Vi har sedan dess umgåtts. Vi har gått igenom mycket, och har dessutom jobbat ihop en del. Nu är vi på gång igen med ett nytt projekt och var förra helgen i Malmö för att få ihop våra idéer. Vi åt godgod mat på restaurang Sture och drack cava i Västra hamnen. Men vi fick en hel del gjort som jag hoppas kunna återkomma till!

Jag tror inte. Inte på horoskop, inte på att Gud skapade oss, men jag vet inte… Var det på nåt sätt meningen att jag och kvinnan på planet skulle mötas?

Tags: ,

5 responses to “En sann historia.”

  1. Eva says :

    Det är fint med sanna historier. Och denna är verkligen både fantastisk och fin! Och sann!!

  2. Millan says :

    Vilken mysig sida.. något nytt att följa! Kul!

  3. larsrangwaldstrandbo says :

    Låter som en feelgood roman, jag kanske snor idén..:-) nä jag bara skojar men coolt är det

Leave a Reply

